"Rytmiczne takty": Szykuje się rewolucja w ZKM

2020-06-30 15:43:45(ost. akt: 2020-07-01 15:47:43)

Autor zdjęcia: Edyta Kocyła-Pawłowska

Zakład Komunikacji Miejskiej w Iławie szykuje się do prawdziwej rewolucji. W kinie odbyło się spotkanie konsultacyjne. Będą nowe linie, nowe autobusy, nowe centrum przesiadkowe.
Przed nami duże zmiany. Autobusami będziemy jeździć w zupełnie innym systemie niż do tej pory. Miasto dopina na ostatni guzik kilka kwestii, które mają ułatwić podróżowanie komunikacją miejską.
***Już 1 sierpnia w sprzedaży pojawi się kilka nowych rodzajów biletów, m.in. czasowy, a jednorazowy będzie jednocześnie przesiadkowym.

Tu więcej na ten temat: BILETY

***Wkrótce (według zapewnień prezesa ZKM Romana Smolińskiego 7 lub 8 lipca) w Iławie ma się pojawić 9 nowych i nowoczesnych autobusów, niskopodłogowych, niskoemisyjnych, w części hybrydowych.

Więcej o autobusach pisaliśmy tu: AUTOBUSY

***Z tego samego unijnego projektu dofinansowany jest remont Placu Iławskich Kolejarzy, czyli terenu przy Dworcu PKP, który ma być teraz nowoczesnym centrum przesiadkowym. Albo, wedle nazwy w projekcie unijnym, węzłem integracyjnym systemów komunikacyjnych w południowej części Iławy.





Czas zatem przyszedł na przedstawienie szerszej publiczności pomysłów na nowe trasy autobusowe. I w tym celu zorganizowano spotkanie w poniedziałek (29 czerwca) w kinie. Troje obecnych radnych, jeden były, łącznie kilkunastu mieszkańców przysłuchiwało się na żywo, na miejscu, propozycjom zmian.




O modelowaniu sieci transportu publicznego mówili: Marcin Gromadzki i Maciej Rodowski z firmy Public Transport Consulting, pasjonaci transportu miejskiego. Jesienią ubiegłego roku (od połowy listopada do początku grudnia) ich firma przeprowadziła w Iławie badania marketingowe dotyczące popytu na transport. Wynikło z nich, że – ze względu na realizowany projekt inwestycyjny i nakłady finansowe – konieczne są duże zmiany. Linie są bowiem nierentowne.
***Niehandlowe niedziele również wpłynęły na brak pasażerów tego dnia. A w projekcie inwestycyjnym wartość bazowa to 1.300.000 pasażerów w skali roku. Wartość założona nie odpowiada rzeczywistości, brakuje 300.000 pasażerów w skali roku. Oznacza to, że mieszkańcy Iławy musieliby intensywnie zacząć korzystać z komunikacji miejskiej.
***Największy udział w przewozach ma linia nr 3 (w stronę Nowej Wsi). – Generalnie wykorzystanie taboru nie jest złe – mówił Marcin Gromadzki, szef firmy, która sprawdzała u nas popyt na transport publiczny. – Jednak w skali miesiąca niespełna trzy razy statystyczny iławianin wsiada do autobusu.
Skąd więc wykorzystanie pojazdów tak dobre? Wynika ono ze stosunkowo niewielu kursów. Natomiast pieszych i rowerzystów mamy tylu, co w o wiele większych miastach, na przykład 60–tysięcznych. Konkluzja, która padła z ust Gromadzkiego, brzmiała: – Całkiem zdrowo się państwo poruszacie.
Autobusami najczęściej poruszamy się w popołudniowym w szczycie. Drugie miejsce zajęły godziny od 8:00 do 11:00. Ważne jest dla iławian jeżdżenie nie tylko do szkoły i pracy. Najwięcej jeździmy od 6:30 do 16:15. Bardzo dużo pasażerów, bo aż 15%, podróżuje poza Iławę. Najczęściej w stronę Nowej Wsi, ale statystyki są takie z powodu umiejscowienia przystanku tuż za tablicą końca miasta.
Przystanków mamy łącznie 115.




Gromadzki podkreśla, że Nowa Wieś – mimo deficytu – powinna być nadal obsługiwana przez ZKM, bo wieś ma paramiejski charakter.
***Linia nr 8 to najmniej obłożone kursy w ciągu dnia, padła sugestia o likwidacji. Natomiast koszty autobusu do osady Smolniki, leżącej na terenie gminy wiejskiej Iława, pokrywać powinna gmina Iława, według sugestii firmy Public Transport Consulting. Padła propozycja, by w ogóle rozdzielić miejskie linie od podmiejskich.

Jak doprowadzić do zwiększenia liczby pasażerów?


Organizatorzy przybyli na spotkanie z konkretnymi propozycjami, które poddali dyskusji. – Wyznaczamy częstotliwość modułową - mówił Gromadzki w kinie. Czyli autobusy będą jeździły w rytmie co 30 lub 60 minut.
– Łącznie stworzymy całkiem nowych siedem linii, zgodnie z projektem unijnym, w dwóch kategoriach. Pojawią się linie podstawowe i marginalne. Wiem, że to śmiała koncepcja – mówił Gromadzki – ale jesteśmy po podobnych wdrożeniach w innych miastach.
Autobusy jeździłyby w "rytmicznych taktach". – Czyli wiem, że mój autobus odjeżdża zawsze siedem minut po pełnej godzinie.





Po dyskusjach ze zgromadzonymi stanęło na tym, że prawdopodobnie jedna linia będzie miała trasę przez ulicę Chrobrego przy markecie i dalej ulicą Ziemowita. Przybliży to przystanki do mieszkańców Osiedla Piastowskiego.






Druga linia zostanie "puszczona" jak dotychczas, ulicą Ostródzką, ale wróci być może ulicą Odnowiciela.





O nowych liniach pisaliśmy też tu: NOWE TRASY

Jak tylko autobusy dotrą do Iławy i przejdą odbiór, szykują się testowe jazdy po osiedlu. Wtedy będzie można sprawdzić warianty tras i podjąć ostateczną decyzję.

Padły też zarzuty, że strona ZKM z rozkładem jazdy jest niefunkcjonalna. W odpowiedzi zgromadzeni usłyszeli, że i tu szykują się zmiany.



Edyta Kocyła-Pawłowska

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5