Wracamy, nie sprawdzamy – do nauczycieli zwraca się psychiatra z Iławy

2021-05-07 19:33:06(ost. akt: 2021-05-07 14:33:54)
Dagmara Omieczyńska-Nastaj wystosowała apel do nauczycieli

Dagmara Omieczyńska-Nastaj wystosowała apel do nauczycieli

Autor zdjęcia: archiwum prywatne

Dla wszystkich to był trudny rok – przyznaje iławianka Dagmara Omieczyńska-Nastaj. Jest specjalistą psychiatrą, specjalistą psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychoterapeutą psychoanalitycznym. Pracując na co dzień z dziećmi i młodzieżą wie, jak bardzo ostatni rok trudny był dla nich. Wystąpiła więc z apelem do nauczycieli.
Iławianka Dagmara Omieczyńska-Nastaj na co dzień dba m.in. o psychikę starszych i młodszych uczniów. Żywo interesuje się też sprawami społecznymi. W ubiegłym roku pisaliśmy o jej apelu w sprawie noszenia maseczek. Tym razem zwraca się do nauczycieli.

"Jeżeli ktoś z Państwa jest nauczycielem, pracuje w szkole - poproszę o chwilę namysłu.
Będąc psychiatrą dzieci i młodzieży oraz psychoterapeutą psychoanalitycznym jestem obserwatorem wpływu pandemii na nasilenia paniki, izolacji, depresji, uporczywych myśli i zamiarów samobójczych, zarówno wśród uczniów szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Piszę do Państwa, będąc w ogromnym niepokoju, że dzieci i młodzież przejdą od stanów paniki i rozważań dotyczących śmierci do czynów, co będzie oznaczało wzrost prób samobójczych i samookaleczeń - jeżeli nie znajdą oparcia w świecie dorosłych. Sytuację nasilają realne utraty wielu bliskich w rodzinie.
Wydaje się to być bardzo trudne, ponieważ dorośli są równie wyczerpani, jak młodzież.
Prosiłabym, aby przypomnieli sobie Państwo, jak trudno było prowadzić lekcje, mówiąc do czarnego monitora, jakie zapewne trudności mieli Państwo w dostosowaniu się do nagłych zmian, do trybu ich wprowadzenia, do okoliczności lęku o życie własne i swoich bliskich. Zapewne borykaliście się Państwo z bezradnością i złością wobec tych zmian. Podobną drogę przeszli uczniowie i ich rodzice.

Pozwólmy, aby powrót do szkoły i dzielenie się tymi doświadczeniami nauczyło nas więcej, niż zdalne lekcje. Być może rozmawiając i nazywając to, jak trudne emocje wiązały się z pozostaniem w domu, oraz jakie emocje rodzi powrót do szkoły, do realnych relacji międzyludzkich rówieśników, nauczycieli, będziemy w stanie zobaczyć te sytuacje i zrozumieć się wzajemnie.
Zobaczmy ten czas nie jako stracony, który należy nadrobić, ale jako możliwą życiową lekcję. Możemy tę chwilę wykorzystać bądź stracić. Skupiając się na skrupulatnym rozliczaniu dzieci z zapisanych notatek, stracimy możliwość zobaczenia w nich ludzi, którzy lepiej lub słabiej, ale poradzili sobie z realiami nauki w pandemii, z sytuacją, która ich i nas przerosła.
Proszę, nie skupiajmy się na gorączkowym nadrabianiu zaległości i planowaniu sprawdzianów. Spróbujmy SPOTKAĆ SIĘ na płaszczyźnie wspólnych, bardzo trudnych przeżyć. To spotkanie może zaowocować przyjaźnią i wzajemnym szacunkiem.
To był dla wszystkich trudny rok.
Do swojego apelu pozwolę sobie dołączyć apel Fundacji Rozwoju Dzieci.
Nadrabianie zaległości - NIE TERAZ. Sprawdzanie ile pamiętają - NIE TERAZ.
TERAZ jest czas na odbudowę relacji, poczucie wspólnoty, czas na poczucie się człowiekiem, a nie wadliwym trybikiem w edukacyjnym systemie
.
Podpisano: Dagmara Omieczyńska-Nastaj".
Czy zgadzasz się z autorką apelu, Dagmarą Omieczyńską-Nastaj?
Tak
94.97%
Nie
4.14%
Nie wiem
0.89%

eka
Masz dla nas temat?
Daj znać! ilawa@gazetaolsztynska.pl



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5