29-metrowa kładka połączyła brzegi Iławki [wideo, zdjęcia]

2021-04-25 09:01:57(ost. akt: 2021-04-26 14:58:08)
Kładka została zamontowana w sobotę. To jedna z większych tego typu konstrukcji w Europie

Kładka została zamontowana w sobotę. To jedna z większych tego typu konstrukcji w Europie

Autor zdjęcia: Mateusz Partyga

IŁAWA|| Trwa realizacja trzeciego etapu budowy ścieżki pieszo-rowerowej nad rzeką Iławką. Wczoraj (sobota 24 kwietnia) nastąpił montaż najbardziej spektakularnego, a na pewno największego elementu tej inwestycji, czyli kładki łączącej dwa brzegi rzeki.
– Ścieżki rowerowe wzdłuż rzeki Iławki oraz na Wyspie Młyńskiej doczekały się kontynuacji! Ruszyły prace trzeciego etapu budowy tras rowerowych oraz ciągu pieszego wraz z całą infrastrukturą rekreacyjno-edukacyjną od wiaduktu kolejowego do wysokości ulicy Piaskowej – informował w listopadzie 2020 oficjalny portal internetowy urzędu miasta w Iławie.

– Specyfika terenu wymagała wielu zabiegów mających na celu m.in. ochronę mieszkańców pobliskiego lasku [który „rozdzielony” został na dwie części przez tzw. obwodnicę – przyp. red.] – dowiadujemy się z informacji zamieszczonej na www.ilawa.pl.

>> W sobotę z samego rana udaliśmy się w miejsce, w którym montowana była kolejna kładka nad iławską rzeką – jeśli się nie mylimy w obliczeniach, to ósma taka przeprawa (kładka/most/wiadukt/estakada) łącząca brzegi Iławki w jej miejskiej części.

Plany trzeciego etapu projektu pn. "Ochrona i efektywne wykorzystanie potencjału rzeki Iławki. Zagospodarowanie terenów wokół rz. Iławki” zakładają, że odcinek ścieżki od wiaduktu kolejowego (tzw. czerwony most) do ulicy Piaskowej ma zostać zakończony w trzecim kwartale tego roku (2021). Jeśli tak rzeczywiście będzie, to już w przyszłym roku będziemy mogli wsiąść na rower np. na Lipowym Dworze, czyli na północy miasta, i jedną i tą samą ścieżką znajdującą się nad samym brzegiem jeziora Jeziorak i rzeki Iławki dotrzeć na wschód Iławy, prawie do brzegów jeziora Dół, zwanego też Iławskim. W drugą stronę, czyli znad Iławki na Lipowy, pieszo lub jakkolwiek, trasa też wygląda obiecująco.

>> Kładka, która w sobotę połączyła Iławkę na wysokości lasku i ogrodów działkowych, do Iławy przyjechała w piątek, prosto z holenderskiego Rotterdamu, gdzie powstała w fabryce produkującej tego typu przeprawy. Jak czytamy w opisie technicznym, kładka ma „układ statyczny jednoprzęsłowy, swobodnie podparty”.

Iławska kładka ma 29 metrów długości i 5,2 metra szerokości. Z informacji, które uzyskaliśmy od specjalistów montujących ją w sobotę nad rzeką wynika, że jest to jedna z największych tego typu kładek w Europie. Do tego jest bardzo lekka – przy swych dużych wymiarach waży zaledwie 23 tony. Masa byłaby zapewne większa, gdyby przeprawa była wykonana np. żelbetu, jednak w tym przypadku wykorzystany został kompozyt identyczny jak w przypadku budowy jachtów. Jeśli kładka ulegnie jakiemuś delikatnemu zniszczeniu, to będzie ją w stanie naprawić szkutnik zajmujący się budową i naprawą jednostek pływających. A szkutników w Iławie akurat nie brakuje.

— Zajmujemy się sprzedażą oraz doradztwem projektowym obiektów mostowych wyprodukowanych z wykorzystaniem kompozytów FRP, w technologii InfraCore Inside — tłumaczy Paulina Rozenblat–Szafarkiewicz, prezes zarządu Rozenblat Mosty kompozytowe Sp. z o.o, a więc firmy, która wykonała iławską kładkę.

— Jest to innowacyjna technologia w Polsce, natomiast na świecie nasz producent ma ponad 1000 realizacji. Stąd też kładka do Iławy była wieziona od pioniera w tej branży z Holandii. Przymierzamy się by jeszcze w tym roku rozpocząć produkcję takich konstrukcji w naszym kraju. W chwili obecnej zamontowaliśmy 36 przęseł kompozytowych na terenie Polski. Zalety konstrukcji wykonanych z FRP to choćby fakt, że nie korodują, są odporne na działanie wilgoci i promieniowania UV, są lekkie, ognioodporne, posiadają gwarancję producenta na 50 lat. Ponadto nie ulegają wietrzeniu z upływem czasu i są niemal bezobsługowe — dodaje Paulina Rozenblat–Szafarkiewicz.

Jednym z elementów całej inwestycji nad Iławką będzie ścieżka dydaktyczna. Wkrótce ponownie zajrzymy na plac budowy, aby zobaczyć, jak idą prace. Poniżej zdjęcia i nagrania wideo z placu budowy oraz informacje techniczne dotyczące ścieżki

Ścieżka pieszo-rowerowa nad rzeką Iławką od strony technicznej:

ZAŁOŻENIE: Wykonanie infrastruktury przyrodniczej służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów: poprowadzenie ścieżki dydaktycznej oraz ścieżki rowerowej wzdłuż północnego brzegu rzeki Iławki na odcinku od linii kolejowej nr 353 do jeziora Iławskiego wraz z połączeniem z istniejącą infrastrukturą na terenach sąsiadujących za pomocą ścieżek i schodów terenowych.

* budowa ścieżki dydaktycznej – 1 099,6 m w długości ujęto długość ścieżki pieszej (szer. 2,5m: 664,9m, szer. 1,5m: 338,6m, ścieżka leśna bez ustalonej szerokości – wzdłuż linii pojedynczego obrzeża stalowego: 96,1m)

* budowa ścieżki rowerowej – 969 m, szerokość 2,5 m

* budowa kładki przez rzekę Iławka

*Uporządkowanie gospodarki odpadami:

*Mała architektura:
- ławki parkowe 11 szt.
- kosze 11 szt.
- stojaki na rowery – 2 szt., ilość stanowisk: 10
- stoły biesiadne z 2 ławkami – 2 kpl.
- stoły biesiadne z 4 ławami – 1 kpl.

* Elementy informacyjne i edukacji ekologicznej:
- montaż tablic informacyjno-pamiątkowych
- instalacja budek lęgowych w obszarze inwestycji – 5 szt.
- instalacja ulików dla owadów w obszarze inwestycji – 3 szt.
- Elementy wyposażenia lasu: w obszarze między al. Jana Pawła, ul. Piaskową a ul. Sosnową usytuowany jest las mieszany świeży, z przewagą sosen pospolitych z domieszką klonów, dębów, buków i brzóz. Na terenie lasu przewidziano rozmieścić wyposażenie w postaci: tablica informacyjna; siedzisko dookoła drzewa – 4 szt.; kosz – 6 szt.; stojak na rowery – 2 szt.; hotel dla owadów wraz z tablicą informacyjną – 1 szt.; dendrofon – 1 szt.; leśna skocznia – 1 szt.; poznajemy budki lęgowe – 1 szt.; mrowisko – tablica na stelażu – 1 szt.; rzeźba mrówki – 1 szt.; kostki obrotowe na słupku – 3 szt.; ptasi zegar – 1 szt.; poznajemy korę drzew – 1 szt.; gra plenerowa "tropiąc leśne zwierzęta" – 1 szt.; leśna fotościanka – 1 szt.

Zagospodarowanie zieleni:
- wycinka drzew (ok. 93 szt., 80m2 samosiewów) i karczowanie krzewów (270m2) występujących w obszarze projektu, kolidujących z projektowaną infrastrukturą bądź zagrażających bezpieczeństwu użytkowników terenu,
- w tym usunięcie egzemplarzy (2 szt.) należących do gatunków inwazyjnych, zagrażających lokalnym zbiorowiskom roślinnym
- adaptacja większości istniejących w obszarze projektu drzew,
- wykonanie nasadzeń uzupełniających, zwiększających różnorodność biologiczną terenu

- Nasadzenia z gatunków:
drzewa projektowane – 61 szt.: (Olsza czarna, Brzoza brodawkowata, Głóg jednoszyjkowy, Sosna pospolita – teren wysoczyzny, obok lasu z udziałem sosny);
- drzewa projektowane – tereny zalesień – ok. 270 szt.: (Klon pospolity, Głóg jednoszyjkowy, Dąb szypułkowy, Sosna pospolita
- krzewy projektowane – ok. 850m2: (Dereń świdwa, Wierzba purpurowa, Wierzba wiciowa, Śliwa tarnina, Róża dzika, Kalina koralowa)
- byliny – ok. 1000m2: (Gajowiec żółty, Bluszczyk kurdybanek, Tojeść rozesłana, Mozga trzcinowata
- Dodatkowo w ramach rekultywacji terenu po wykonaniu robót budowlanych planowany jest wysiew mieszanki roślin łąkowych (…)

Oświetlenie terenu:
zewnętrzne oświetlenie ciągów i kładki za pomocą opraw oświetleniowych z wysięgnikami dedykowanymi, wyposażonych w źródła światła LED. Przewidziano również oświetlenie ścieżki leśnej zamontowane w powierzchni gruntu.

Monitoring:
przewidziano 4 stanowiska

zico
m.partyga@gazetaolsztynska.pl




2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5