Ekomarina będzie miała nowe pomosty i przebudowany parter [wideo, zdjęcia]

2021-03-06 10:07:15(ost. akt: 2021-03-06 12:19:34)
Pomost istniejący od początku unijnego projektu, związanego z budową Ekomarin m.in. nad Jeziorakiem i jeziorem Ewingi, zostanie przebudowany i rozbudowany

Pomost istniejący od początku unijnego projektu, związanego z budową Ekomarin m.in. nad Jeziorakiem i jeziorem Ewingi, zostanie przebudowany i rozbudowany

Autor zdjęcia: Mateusz Partyga

W iławskiej Ekomarinie praca wre — dzięki pozyskaniu środków zewnętrznych, ale także dzięki pieniądzom własnym, władze Iławy przeprowadzają tu inwestycję związaną z budową nowych pomostów, oraz pracami w samym budynku.
Można uznać, że na tę jedną inwestycję składają się dwie części: ta związana z pracami wykonanymi w samym budynku Ekomariny, a konkretnie na jej parterze, oraz część związana z rozbudową, m.in. na potrzeby młodych żeglarzy, pomostów na Jezioraku.

Będące gospodarzem obiektu władze Iławy postanowiły poszerzyć zakres możliwości przystani żeglarskiej, a także przystosować jej wnętrze do aktualnych potrzeb.
Parter budynku Ekomariny zostanie gruntownie przebudowany. Charakter, przeznaczenie i wygląd pomieszczeń, z których wodniacy korzystali dotychczas, zostanie zmieniony — mówi nam wiceburmistrz Iławy, Krzysztof Portjanko,

Całkowity koszt inwestycji w iławskiej Ekomarinie wyniesie ponad 2 miliony złotych (szczegółowe rozbicie na kwoty poniżej), z czego aż 85 procent środków finansowych udało się pozyskać z programu unijnego, jeszcze za poprzedniej kadencji władz miasta.

>>> Po zakończeniu prac, na najniższej kondygnacji Ekomariny znajdować się będą pomieszczenia przeznaczone na warsztat szkutniczy oraz magazyn na sprzęt żeglarski (ale nie na same łodzie). Przetarg na wykonanie tej nabrzeżnej części inwestycji wygrała iławska firma HD Invest, a koszt jej realizacji to 88 739 złotych.

Dużo więcej, bo aż 1 932 004 złotych pochłonie budowa pomostów – na Jezioraku staną dwa nowe, a trzeci, już istniejący, zostanie rozbudowany (w szerz). Tu przetarg na wykonanie inwestycji wygrała firma Sorted z Piaseczna.
Byliśmy już na miejscu, gdzie zastaliśmy ekipę rozpoczynającą proces budowy pomostów. Jak się okazało, urządzenie zwane kafarem (poniżej nagranie) obsługiwali specjaliści z Giżycka, a więc także nadjeziornego miasta.

>>> Jeden z nowych pomostów (Pomost 3) będzie służył wodowaniu jednostek pływających, zakładamy, że szczególnie przyda się on młodym żeglarzom pływającym w szkoleniowej klasie Optimist. To tak naprawdę główny cel przedsięwzięcia – stworzenie lepszych warunków dla zawodniczek i zawodników Stowarzyszenia Sportów Wodnych MOS Iława. Projekt inwestycji nosi bowiem nazwę: „Rozwój zaplecza pozaszkolnych form szkoleń żeglarskich w oparciu o Ekomarinę w Iławie”.

Trzy pomosty, w tym dwa nowe. Zaczynamy od tego już istniejącego. Jak zauważa wiceburmistrz Iławy, potrzeba rozbudowy tego pomostu spowodowana była m.in. faktem, że znajdujące się najbliżej brzegu miejsca do cumowania w rzeczywistości do cumowania jachtów czy motorówek się nie nadawały. Jest tam za płytko i jedynymi jednostkami, które mogły tam podpływać, były... rowery wodne i kajaki.

Pomost istniejący od początku unijnego projektu, związanego z budową Ekomarin m.in. nad Jeziorakiem i jeziorem Ewingi, zostanie przebudowany i rozbudowany. Część prostopadła do brzegu, o długości 36 metrów, pozostanie bez zmian, za to wydłużona zostanie część równoległa, czyli najdalej wysunięta w jezioro. W tej części pomost mający przed remontem 36 m „wydłuży się” o 24 metry (trzy 8-metrowe segmenty, stworzone w technologii identycznej jak obecne) i będzie miał łącznie, po zakończeniu prac, 60 metrów. Pomost zachowa kształt litery „T”, trap pozostanie bez zmian.

Pomost 2 także będzie miał kształt klasycznej „T”, jego składowymi będzie pięć nowych segmentów o rozmiarach 12x3 metra oraz jeden o rozmiarze 8x3m. Całkowita rozpiętość pomostu to 32 metry na 36 metrów, przy trzymetrowej szerokości pomostu. Trap będzie miał wymiary 9,5 na 1,5 metra.

Pomost 3 to dwa nowe segmenty 12x3 metra i dwa nowe segmenty 8x3 metra. Pomost, zbudowany w literę „T”, będzie miał trap o wymiarach 9,5 na 1,5 metra, ale będzie położony niżej nad lustrem wody, niż Pomost 1 i 2.

- Pomosty 1 i 2 służyć będą do czasowego cumowania większych jednostek, natomiast Pomost 3 służyć będzie to ręcznego slipowania łódek szkolnych dla dzieci – tłumaczy Krzysztof Portjanko.

Łącznie, dzięki rozbudowaniu bazy pomostów, w iławskiej Ekomarinie powstanie 30 nowych miejsc cumowniczych. Zawarta z wykonawcami umowa koniec prac określa na ostatni dzień maja 2021 roku. Poniżej zdjęcia oraz nagranie wideo wykonane na miejscu w ostatnich dniach lutego.

ZDANIEM BURMISTRZA
Mówi Dawid Kopaczewski, burmistrz Iławy:

- W czasach pandemii, gdy tak wiele ograniczeń nas dotknęło, ten projekt nabiera dodatkowego znaczenia. Mamy wyjątkowych trenerów żeglarstwa, którzy dzięki tej inwestycji będą mieli nowe możliwości szkoleniowe dzieci i młodzieży. To kolejna okazja, by pokazać, jak ciekawe jest życie bez komputera czy telefonu, a wszystko to nad pięknym Jeziorakiem.

zico
m.partyga@gazetaolsztynska.pl





2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5