Prawie 29 milionów zł wydano na teren przed dworcem głównym w Iławie – zobacz, co się zmieniło

2020-09-04 12:26:05(ost. akt: 2020-09-04 13:53:38)   Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: UM Iława

Zaczęło się od konkursu architektoniczno-urbanistycznego, którego finał właśnie możemy oglądać. Długa droga, jaką przeszedł projekt rewitalizacji terenu przed dworcem głównym w Iławie ,właśnie dobiega końca. Obecnie trwają odbiory poszczególnych elementów tej wielozadaniowej inwestycji.

Co dokładnie zmieniło się tym miejscu?


Wiele! Zacznijmy więc od nowego parku, w którym – w miejscu centralnym – znajduje się fontanna w kształcie żagla z pergolą dookoła. Zaraz za parkiem znajduje się pomnik ufundowany w 1970 roku przez kolejarzy węzła Iława, a tuż za nim – parking. Na połączeniu parku i parkingu umiejscowione są dwa budynki użyteczności publicznej, w jednym z nich znajdują się toalety. Oba te budynki spełniają także funkcję wiat rowerowych. Tuż za parkingiem znajdują się perony autobusowe dla połączeń pozamiejskich i autobusów komunikacji miejskiej.
Największą bolączką wszystkich korzystających z dworców PKP i autobusowego był brak miejsc parkingowych. Obecnie jest ich na tym terenie aż 205 plus dodatkowo 12 miejsc dla niepełnosprawnych, czyli ponad dwa i pół razy więcej niż było do tej pory.

Parkingi zostały podzielone na trzy rodzaje. Pierwszy, najbliżej dworca PKP to parking typu Kiss&Ride z 4 miejscami parkingowymi przy hali dworcowej i 3 miejscami przed budynkiem SOK, zezwalającymi na krótkie zatrzymanie się pojazdu. Kolejny parking, długoterminowy znajduje się bezpośrednio przy ul. Wojska Polskiego, na którym nie ma limitu czasowego, a pomieścić on może nawet 118 pojazdów. Pozostałe 70 miejsc parkingowych ma charakter długoterminowy i znajduje się w obrębie ul. Żeromskiego i Broniewskiego.


Przed inwestycją


Nowe miejsce mają także taksówki, których postój długoterminowy obecnie znajdować się będzie przy ul. Broniewskiego po stronie wieży ciśnień, a krótkoterminowy – bezpośrednio przy hali dworcowej.
Zmieni się także organizacja ruchu drogowego. Ulice Broniewskiego i Żeromskiego będą teraz drogami dwukierunkowymi. Ul. Broniewskiego prowadzić będzie od ul. Wojska Polskiego jedynie do miejsc postojowych Kiss&Ride oraz do ul. Kolejowej. Ul. Żeromskiego zaś prowadzić będzie od. ul. Wojska Polskiego do parkingu oraz do ul. Dworcowej. Obie te ulice połączone będą jedynie od strony ul. Wojska Polskiego, a nie jak było dotychczas przy dworcu.

Obecnie przejazd przy budynku poczty będzie możliwy wyłącznie dla autobusów i taksówek.


Zmiany wymaga także przebieg linii autobusowych. Po wprowadzeniu ostatnich poprawek w rozkładach jazdy i liniach wszystkie iławskie autobusy komunikacji miejskiej przejeżdżać będą przez nowy plac przy dworcu głównym.
I zmiana najmniej widoczna, a najbardziej konieczna, to uregulowanie wód opadowych na tym terenie. Teraz tego już nie widać, ale roboty ziemne i przygotowanie całej podziemnej infrastruktury to lwia część wykonanych robót budowlanych. Już teraz jednak można zaobserwować, że problem ze zbieraniem się deszczówki przed dworcem podczas opadów nie występuje.

Skąd tak duże wsparcie unijne?


Cały projekt, oprócz zmiany wizerunku i poprawy warunków przemieszczania się, realizuje także cel, który przyświecać powinien wszystkim mieszkańcom Iławy i nie tylko. Jest to promowanie strategii niskoemisyjnej. Dlatego też znajduje się tu aż 100 miejsc postojowych dla rowerów, wybudowano w tym miejscu niecałe 400mb dróg rowerowych i rozbudowano miejsca postojowe dla transportu zbiorowego. Zastosowano także oświetlenie typu LED.

W trakcie robót







Wszystko to ma oddziaływać łagodząco na zmiany klimatu poprzez zmniejszenie aktualnej emisji komunikacyjnej, a to obecnie jeden z ważniejszych celów jaki stawia sobie cała Wspólnota Europejska, której częścią jesteśmy. Warto więc zastanowić się, czy nie zmienić nawyków i przesiąść się na rower lub do komunikacji zbiorowej? – komentuje burmistrz Dawid Kopaczewski


A jak to się zaczęło?


Wraz z początkiem 2017 roku ruszyły prace nad projektem zagospodarowania terenu przed dworcem. Wówczas odbył się konkurs, który wygrała firma „Planowanie Przestrzenne Kontra" z Poznania. Następnym krokiem było znalezienie środków zewnętrznych na sfinansowanie tego niełatwego zadania. Z pomocą przyszła Unia Europejska ze swoim Funduszem Rozwoju Regionalnego i dotacją w wysokości 16,8 mln zł.
Celem projektu, oprócz wizualnej poprawy terenu będącego wizytówką miasta, jest kompleksowa poprawa warunków przemieszczania się różnymi środkami transportu, czyli zintegrowanie transportu miejskiego i pozamiejskiego z przejazdami samochodów osobowych, taksówek i rowerzystów. Przebudowano całą infrastrukturę techniczną, wykonano nowe ulice i chodniki oraz parkingi i wiaty przystankowe. Nowością w tym miejscu są także drogi i wiaty rowerowe, fontanna oraz toalety.
Dodatkowo zakupiono nowe autobusy dla Zakładu Komunikacji Miejskiej. Przetarg ten podzielony był na dwie części. Pierwsza dotyczyła dostawy siedmiu sztuk fabrycznie nowych, niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów z klimatyzacją, przeznaczonych do wykonywania regularnych przewozów w publicznej komunikacji miejskiej. Koszt tej części zamówienia wynosi 7,6 mln zł. Dostawcą jest firma Solaris Bus&Coach, a autobusy, które będą jeździły w Iławie to Urbino 10,5. Druga część zamówienia to dwa autobusy hybrydowe, gdzie zwycięzcą jest także firma Solaris Bus&Coach (jedyna składająca ofertę w tej części) proponując autobus Urbino 12 Hybryd. Koszt zakupu tych autobusów to 3,7 mln zł.
Zainwestowano także w system informacji pasażerskiej, który przekazuje rozkład jazdy w czasie rzeczywistym za pomocą tablic przystankowych, aplikacji mobilnej i dedykowanej strony internetowej, a koszt tego zadania wyniósł 230 tys. zł.
Łączny koszt wydatków poniesionych w ramach inwestycji unijnej wynosi 28,6 mln zł (wraz z wydatkami niekwalifikowalnymi).

Po skończonej inwestycji















Dodatkowo w ramach inwestycji, ale już poza projektem unijnym wykonano renowację lokomotywy oraz zainstalowano system parkingowy, na który składają się po dwa terminale wjazdowe i wyjazdowe, szlabany i kasa biletowa. Łączny koszt tych zadań to 695 tys. zł.


UM Iława

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5