STRAJK. Ile czasu pracują nauczyciele? List od pracowników szkoły

2019-04-08 15:02:42(ost. akt: 2019-04-08 15:11:56)

Autor zdjęcia: Tomasz Więcek

Otrzymaliśmy list od nauczycieli iławskiej szkoły podstawowej nr 1. Pracownicy placówki wyjaśniają w nim, jak w praktyce wygląda praca nauczyciela. Poniżej publikujemy go w całości.
Szanowni Rodzice!Szanowni Państwo!

Nawiązując do obecnej sytuacji panującej w oświacie i szumu medialnego, który związany jest z ogólnopolskim strajkiem nauczycieli, My – nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Iławie chcemy poinformować Państwa, że najczęściej powtarzane stwierdzenie, iż nauczyciele pracują 18 godzin tygodniowo nie ma pokrycia w rzeczywistości. Czas pracy nauczyciela reguluje Karta Nauczyciela oraz Kodeks Pracy, który określa 40-godzinny czas pracy. Nauczyciele prócz spędzania czasu w klasie z uczniami i przy tablicy wykonują też inne zadania, które wchodzą w skład 40-godzinnego tygodniowego czasu pracy.

Zadania nauczyciela w ramach tygodniowego czasu pracy:

1. Przygotowanie do zajęć:
- zbieranie materiałów
- czytanie literatury
- codzienne przygotowania do zajęć: karty pracy, pomoce dydaktyczne, gazetki ścienne, prezentacje multimedialne, gry multimedialne,
- przygotowanie pomocy edukacyjnych na własnym sprzęcie i za własne pieniądze, np. korzystanie z własnego kleju, wycinanek, papieru, używanie własnych tonerów i drukarek,

2. Przygotowanie uczniów do konkursów, zawodów, występówitp. w czasie wolnym nauczyciela:
- przygotowania do uroczystości: ślubowanie, święta państwowe, próby poloneza, bal, gala, dni otwarte, święto szkoły,
- zajęcia sportowe przygotowujące do zawodów organizowanych przez Szkolny Związek Sportowy,
- zajęcia sportowe rozwijające zgodne z zainteresowaniami uczniów, np. zajęcia w Sali gimnastycznej, w siłowni.

3. Przygotowanie do egzaminów
- dodatkowe zajęcia przygotowujące do egzaminów dla każdej klasy gimnazjalnej i ósmoklasistów z j.polskiego, matematyki, j.angielskiego

4. Diagnozy:
- obserwacja ucznia, rozmowy z rodzicami, zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami uczniów – notowanie wyników diagnoz,
- dostosowanie metod i form pracy dla uczniów ze specyficznymi potrzebami,
- pisanie opinii o uczniu do sądu, pracodawców,
- przygotowanie działań związanych z ewaluacją, np. tworzenie ankiet i innych narzędzi badawczych.

5. Wprowadzanie innowacji pedagogicznych, udział w projektach.

6. Spotkania z rodzicami, kontakty indywidualne z rodzicami – spotkania, rozmowy telefoniczne, korespondencja e-mailowa, telefony od rodziców w godzinach wieczornych, korespondencja przez e-dziennik w godzinach popołudniowych i wieczornych.

7. Organizacja wycieczek
- opieka nad uczniami w czasie wycieczki również w godzinach nocnych, praca 24 godziny,
- organizacja wycieczek zawodoznawczych – współpraca z pracodawcami, szkołami ponadpodstawowymi i instytucjami wspierającymi kształcenie zawodowe – rozmowy przygotowujące do spotkań z uczniami,

8. Opieka nad uczniami podczas zajęć dodatkowych: wyjścia do kina, wyjazdy do teatru, wyjścia do biblioteki, zawodów sportowych odbywających się również w weekendy,
- dojazd do ucznia na zajęcia indywidualne odbywające się w domu ucznia.

9. Działania związane z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów zdolnych i wymagającymi wsparcia.

10. Podnoszenie kwalifikacji
- szkolenia, konferencje, warsztaty, dokształcanie w weekendy.

11. Dodatkowy, nieliczony do pensum czas pracy
-rady pedagogiczne,
- wywiadówki, spotkania z rodzicami,
- sprawdzanie klasówek, sprawdzianów, zeszytów,
- oceny opisowe,
- sprawozdania z działań,
- pełnienie dyżurów w czasie przerw miedzy lekcjami,
- rozgrywki wewnątrzszkolne,
- pomoc przy organizacji lokalnych imprez, zawodów sportowych, np. obstawianie trasy, biuro zawodów, sędziowanie,
- przygotowanie imprez klasowych: dyskoteki, wigilia, dzień chłopaka, andrzejki, katarzynki, noc w szkole, itp.,
- udział i przygotowanie do uroczystości i imprez miejskich w dniach wolnych od zajęć szkolnych,
- organizacja i koordynacja akcji charytatywnych.

12. Prowadzenie dokumentacji zgodnie z wymogami ministerialnymi i kuratoryjnymi, przygotowywanie analiz i statystyk dla różnych instytucji, m.in. policja, MOPS, instytucje działające na rzecz rodziny itp.

13. Przygotowanie i rozdysponowanie podręczników z dotacji celowej MEN, np. przygotowanie 1200 umów użyczenia podręczników, opieczętowanie 9 000 podręczników w czasie wakacji, rozliczenie finansowe.

14. Przygotowywanie festynu z rodzicami, szukanie sponsorów, pieczenie ciast – jesteśmy z naszymi uczniami w wielu działaniach. Na co dzień nikt nie liczy tych godzin, ale nie mówcie, że pracujemy 18 godzin, bo to nieprawda.
To dużo więcej niż 40 godzin w tygodniu.
Nie mamy też dwóch miesięcy wakacji.

Nauczyciel ma latem 6 tygodni urlopu i 2 tygodnie w ferie zimowe, zaś w pozostałym czasie musi być do dyspozycji dyrekcji szkoły i przyjść do pracy na jej wezwanie. Planowanie roku szkolnego, tworzenie planów pracy, rozkładów materiału jest kontrolowane przez dyrekcję w pierwszych dniach września, więc trzeba wszystko przygotować podczas wakacji.
Nie możemy wziąć urlopu w czasie roku szkolnego.
Słynna tabelka z uśrednionymi zarobkami nauczycieli ze względu na ich stopień zawodowy nie ma pokrycia w realnych zarobkach nauczycieli.
Jesteśmy jedyną grupą zawodową, której sumuje się podwyżkę z trzech lat i podaje się jej wysokość w procentach, bo tak naprawdę kwoty tych podwyżek są żenujące: kilkadziesiąt zł brutto w 2018r., 120-140 zł brutto w 2019r. Podwyżka z 2020 r. ma być wypłacona we wrześniu tego roku, a jest podawana jako podwyżka jednorazowa. Która grupa zawodowa w Polsce jest tak traktowana?
Dzisiejszy nauczyciel to pedagog, psycholog, terapeuta ucznia, terapeuta rodziny, animator, ochroniarz, powiernik, kurator rodzinny…


Komentarze (14) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ja #2712119 | 94.254.*.* 8 kwi 2019 16:02

    Żenujący komentarz! Obyś cudze dziwci uczył, panie obserwator!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  2. Xxx #2712138 | 37.248.*.* 8 kwi 2019 16:28

    Paruja 40 godnin i co z tego. Stajkuja bo co?? Każdy ma wymiar 40godzin w ciągu tygodnia nie zawsze w ciepłej klasie nie którzy na dworze albo produkcji ale tak samo każdy pracownik jak i nauczyciele podpisywał swoje umowy i wiedzieli na co się piszą mogli iść pracować zawsze na produkcję do szynaki sami wybierali a teraz protestują

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Epsik #2712228 | 109.95.*.* 8 kwi 2019 17:38

      O biedni,nikt nie pracuje tylko oni.Ja też muszę się ciągle dokształcać,żeby dobrze wykonywać swoje obowiązki.Nad czYm tu się rozczulać.Zmień pracę

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Menager #2712290 | 89.64.*.* 8 kwi 2019 18:45

        Poziom nauki to dno a psuje to karta nauczyciela. Dyrektor nie szans na opłacanie godziwie dobrych nauczycieli. 40 godzin pracują w Szwecji. Te wszystkie przygotowania mają miejsce w dzkole. Dawanie podwyżek bez reform to wspieranie patologii nie ważne cz to pis czy po patologia w szkole jest od lat. Kończyłem iławskie lo i każdy wie że dobrych pedagogów tam była na lekarstwo.Banda hien nastawiona na korepetycje. Teraz to śmieszne prowadzę firmę i wspominając ego tych pedagogów śmiać się chce. Ja bym Was nie zatrudnił tum ruchem obraził bym mój zespół świetnych i transparentnych fachowców.

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. xxx #2712340 | 88.199.*.* 8 kwi 2019 19:24

          Kochani nauczyciele Animex i Szynaka czekają na was.

          Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

          Pokaż wszystkie komentarze (14)
          2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5