środa, 17 stycznia 2018. Imieniny Antoniego, Henryki, Mariana

Powstanie most na Wielką Żuławę? Burmistrz Żyliński: To bardzo realne, ale trzeba trochę poczekać

2017-07-18 10:57:01 (ost. akt: 2017-07-18 11:17:29)
W okolicach tego miejsca burmistrz Adam Żyliński widziałby most na Wielką Żuławę

W okolicach tego miejsca burmistrz Adam Żyliński widziałby most na Wielką Żuławę

Autor zdjęcia: Mateusz Partyga

— Zejdźmy na ziemię i przestańmy dywagować o parkach rozrywki na naszej wyspie czy też temu podobnych inwestycjach. Do tego niezwykłego terenu trzeba podejść z rozumem i na całość patrzeć realnie — mówi burmistrz Iławy Adam Żyliński, który dziś poinformował nas, że w przyszłej kadencji chce doprowadzić do budowy mostu na największą śródlądową wyspę w Polsce.


Wielka Żuława to ponad 82 hektary niespełnionych marzeń mieszkańców Iławy, ale także turystów i miłośników tego miejsca. Chyba każdy myślący o rozwoju swojej małej ojczyzny iławianin ma po dwa/trzy pomysły na urządzenie wyspy. Od lat na WŻ prawie nic się jednak nie dzieje, a kawał terenu administracyjnie należącego do miasta zarasta i dziczeje.
— Na szczęście zarasta drzewami owocowymi, więc choć tyle z tego dobrego — pół żartem, pół serio mówi Adam Żyliński.

Tak wygląda w środku budynek jednego z byłych ośrodków wypoczynkowych na Wielkiej Żuławie, fot. Michał Łuczkowski


Z burmistrzem spotkaliśmy się przede wszystkim po to, aby porozmawiać o przyszłości ulicy Jasielskiej i jej okolicy (okazuje się, że Adam Żyliński pochodzi z tej części miasta). Niedługo na naszym portalu opublikujemy fotoreportaż z tego osiedla.
Rozmowa zeszła na tematy kolejnych inwestycji, tych bliskich i dalekich czasowo. Tak doszliśmy do diamentu Iławy, który ciągle czeka na oszlifowanie. Choć może bardziej pasuje tu słowo perełka, a zazdroszczą nam jej mieszkańcy innych regionów i ośrodków.

— Będziecie pierwszymi, którzy o tym napiszą. Jednym z moich najważniejszych planów na ewentualną przyszłą kadencję będzie budowa mostu na Wielką Żuławę — mówi Adam Żyliński, który już w zeszłym roku podczas pokazowego rejsu statkiem Czapla pozwolił sobie na przeprowadzenie wśród płynących jednostką iławian nieformalnego referendum (demokracja wodna).
Pytanie brzmiało: Czy wyspa Wielka Żuława powinna być połączona z „lądową” Iławą mostem? Około 80 procent głosujących było za tym pomysłem. Głosowanie wiążące nie było, jednak przebywający na pokładzie radni mogli przynajmniej poznać wolę tej akurat grupy iławian.

— Także uważam, że połączenie miasta z wyspą za pomocą mostu będzie bardzo dobrym rozwiązaniem i w ogóle nie trafiają do mnie argumenty, że przez to Wielka Żuława straci bezpowrotnie swój klimat i naturę. Bo też co mamy z tego dzikiego charakteru wyspy? Nic. A wyspa powinna być szeroko otwarta dla mieszkańców — mówi Żyliński.


Plac zabaw przy ośrodku wypoczynkowym, na którym niegdyś bawił się niejeden mały iławianin i nie tylko, fot. Michał Łuczkowski


Ewentualny most miałby powstać tuż przy terenie Związku Gmin Jeziorak, przy ulicy Sienkiewicza, i prowadzić na południową część wyspy, na zachód od ośrodka Mała Ibiza. Mogłyby z niego korzystać zarówno samochody, jak i piesi.

Most służyłby także do "przerzucenia" wszelkich instalacji i mediów z miasta na wyspę, tak, aby ośrodki turystyczne, hotele i inne tego typu obiekty mogły bez problemu korzystać z bieżącej wody, prądu itp.
— I właśnie w kierunku hotelarskim oraz ośrodków SPA chcielibyśmy pójść. W kwestii wyspy powinniśmy zejść na ziemię. Nie szukajmy tam terenów pod parki rozrywki czy temu podobne obiekty. Do tego niezwykłego terenu trzeba podejść z rozumem i na całość patrzeć realnie. Ja uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie w tym miejscu warunków do rozwoju bazy turystycznej — tłumaczy burmistrz, który jednak zastrzega, że wobec mnogiej ilości inwestycji, które za chwilę się w Iławie rozpoczną w związku z przyznaniem środków unijnych, z budową mostu trzeba będzie poczekać do następnej kadencji.

— Obecnie na Wielkiej Żuławie są trzy działające ośrodki wypoczynkowo-turystyczne. Właściciele posiadają prawo własności do gruntów zajmowanych na potrzeby swojej działalności. Pozostałe ośrodki zostały wykupione przez miasto w latach 90-tych — mówi Adam Żyliński. Burmistrz wspomina, że te trzy ośrodki pod koniec jego poprzednich rządów w Iławie miały również przejść w ręce miasta.
— Po moim odejściu przekreślono to jednak grubą kreską i z naszych planów nic nie pozostało — wyjaśnia.

Na wyspie znajduje się także stare gospodarstwo rolne, w którym przez lata mieszkała jedna rodzina. Dom oraz pozostałe budynki mają zostać zburzone. A my czekamy na jakikolwiek ruch inwestycyjny na wyspie.

zico
m.partyga@gazetaolsztynska.pl
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. samiswoi #2290099 | 89.228.*.* 19 lip 2017 20:08

    Jak nic skończy sie to zwykłą (tzn. luksusową!) deweloperką mieszkaniową, podobnie jak na cyplu po Czapli. Ale kto jeszcze pamięta pierwotne plany Pana Szostaka?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. a #2289182 | 87.207.*.* 18 lip 2017 16:43

      e Królu Złoty dlaczego kasujesz moje komentarze ?

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. Waldemar B. #2289088 | 188.146.*.* 18 lip 2017 14:31

      Szanowny Panie Burmistrzu Most na wyspę Wielka Żuława = dewastacja środowiska naturalnego wyspy. Czy ktokolwiek w mieście lub na zlecenie miasta wykonał studium uwarunkowań i kierunków rozwoju biorąc pod uwagę uwarunkowania wynikające z: - dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu; - stanu: * ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony; * środowiska, w tym rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz wymogów ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego; * dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; * systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, w tym stopnia uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, energetycznej oraz gospodarki odpadami ? Postawiłbym duży nacisk na środowisko naturalne i to w jaki sposób chcemy je zagospodarować. Czy pomysł na most = pozwolenie na wjazd samochodami na wyspę w sposób niekontrolowany? Jestem za tym żeby wykorzystać potencjał wyspy, ale z dużym naciskiem na ochronę przyrody. Sam most w kwestii przerzucenia mediów może i jest dobrym pomysłem ale czy ktoś się zastanawiał jaką ilość turystów takie media miałyby obsłużyć jednorazowo? A co za tym idzie - jaka ilość samochodów jednorazowo mogłaby być wpuszczona na wyspę? Wg mojej oceny należałoby oczywiście zadbać o infrastrukturę (w sposób bardzo przemyślany) ale tez wymóc na przyszłych inwestorach , poza ich inwestycjami celowymi (w hotele, bungalowy, spa i wszelkiej maści rozrywki) współ-inwestycje w infrastrukturę. Nie jest to łatwe przedsięwzięcie, ale nie niemożliwe do zrealizowania. Nie wiem, na ile w chwili obecnej regulują to zapisy w MPZP i na ile MPZP nadąża za zmieniającymi się przepisami w kwestii ochrony środowiska naturalnego oraz technologią w zakresie pozyskiwania energii odnawialnej czy neutralizacji ścieków i odpadów. Ale wiem ,że każdy inwestor pojawiający się na wyspie powinien zapoznać się z kierunkami rozwoju, ochroną środowiska, sposobem postępowania z odpadami, które jak mniemam w sposób bardzo przemyślany pozwolą na realizację jego celu wspólnie z miastem i bez większego uszczerbku dla tego miejsca. Pozdrawiam

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    Zagraj w GRY.wm.pl

    • Goodgame Empire
    • Goodgame Big Farm
    • Goodgame Poker
    • Shadow Kings - The Dark Ages