Felieton Beaty Lenartowicz: Kompetencje kluczowe

2017-07-15 12:00:00(ost. akt: 2017-07-13 13:09:26)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Zapraszamy do lektury kolejnego felietonu Beaty Lenartowicz. Tym razem rozważania dotyczą kreatywności uczniów, krytycznego myślenia, podejmowanie inicjatyw, umiejętność rozwiązywania problemów, ale nie tylko.
Pamiętacie hasło "Nauka to potęgi klucz"? Zapewne wisiało w niejednej szkole. To warty przypomnienia fragment wiersza publicysty i pisarza Ignacego Balińskiego:

"Chcesz być czymś w życiu, to się ucz,

Abyś nie zginął w tłumie;

Nauka to potęgi klucz,

W tym moc, co więcej umie."

Współczesne czasy wymagają jednak od nas dużo więcej niż posiadanie wiedzy. Sama wiedza nawet najszersza na niewiele się może przydać, jeżeli nie będziemy jej umieli zastosować w praktyce. Dopiero wiedza plus umiejętność jej wykorzystania i postawy, czyli umiejętność porozumiewania się, współpracy, pracy w grupie, tworzą kompetencje kluczowe. Dzisiejszy system edukacji musi być nastawiony na rozwijanie tych kompetencji, aby dzieci i młodzież były lepiej przygotowane do życia. Mimo, że pojęcie "kompetencje kluczowe" nie jest nowe, wydaje się być wciąż niedoceniane we współczesnej edukacji.

Rada i Parlament Europejski przyjęły 18 grudnia 2006 r. europejskie ramy kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, a Ministerstwo Edukacji Narodowej uwzględniło je w nowych podstawach programowych.

Ustanowiono osiem kompetencji kluczowych: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, kompetencje społeczne i obywatelskie, umiejętność uczenia się, rozwiązywania problemów w twórczy sposób, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.

Wszystkie te kompetencje są od siebie zależne, a podczas ich kształtowania ważne jest rozwijanie kreatywności uczniów, krytycznego myślenia, podejmowanie inicjatyw, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność podejmowania decyzji czy w końcu właściwe sterowanie swoimi emocjami.
Kompetencje w szkole muszą być kształtowane nie poprzez to czego uczymy, ale jak uczymy. Współczesna szkoła jest na dobrej drodze do tego. Będą zmieniały się style nauczania na takie, które umożliwią uczniom osiągnięcie kompetencji, na rozwiązywanie problemów. Ważne jest również, aby sposób ich kształtowania odpowiadał potrzebom rozwojowym uczniów. W edukacji powinna się liczyć nie tylko wiedza i umiejętności poznawcze, ale i świadomość jakim jestem człowiekiem, jakim mogę się stać. Przed nauczycielami duże wyzwanie, ale aby działania wciąż doskonalących się szkół były skuteczne powinni znać je i wspierać rodzice. Kompetencje kluczowe kształtujemy przecież przez całe życie.


Beata Lenartowicz


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5