Budowa portu ma zostać ukończona do połowy maja 2015

2015-01-14 17:31:15(ost. akt: 2015-01-14 22:16:24)

Autor zdjęcia: Paweł Tułodziecki

W sobotę na naszym portalu zamieściliśmy fotorelację z budowy portu śródlądowego w Iławie. Przy okazji zrodziło się sporo pytań dotyczących wodnej inwestycji, na które teraz odpowiadamy.
Ile wyniesie koszt całej inwestycji? Jaka część tej kwoty pochodzi z dofinansowania z Unii Europejskiej? Kiedy zakończy się budowa portu? Jakie części będą składały się na port (chodzi tu o m.in. wyszczególnienie budynków i ich przeznaczenie)? Ile osób znajdzie zatrudnienie (sezonowo i całorocznie) w porcie? Czy w porcie będą mogły cumować prywatne łodzie? Jeśli tak, to ile jednostek tam się zmieści? — oto pytania, które wysłaliśmy do inwestora, czyli do Powiatowego Zarządu Dróg. Odpowiedzi udzielił nam dyrektor Lech Tatarek.

— Wartość projektu to ok. 15,5 mln złotych, dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 9 mln zł. Planowany termin zakończenia prac to połowa maja 2015. Oddanie obiektu do użytku nastąpi po uzyskaniu wszystkich zezwoleń w czerwcu bieżącego roku — tłumaczy.


— Teren portu podzielono na strefy pasażerską i towarową. W części pasażerskiej przewidziano stanowiska cumownicze dla żeglugi regularnej, jak np. statków pasażerskich, które do tej pory, z uwagi na brak odpowiedniej infrastruktury cumowały w innych miejscach, najczęściej bez odpowiedniego zaplecza, i nieregularnej, np. łodzie służb ratunkowych, patrolowych i inne. W części towarowej znajdować się będą stanowiska cumownicze dla statków towarowych. W części pasażerskiej funkcjonować będą trzy budynki: centrum obsługi pasażerów, bosmanat i budynek techniczno-socjalny, w części towarowej natomiast hangar jednokondygnacyjny. Warto przypomnieć, że w ramach realizacji inwestycji powstanie też falochron, który pełnić będzie rolę molo spacerowego. Zagospodarowany zostanie też teren wokół obiektu, powstanie między innymi parking na 28 miejsc — wymienia pracownik PZD.

A co z miejscami pracy w nowym porcie i cumowaniem w nim prywatnych jednostek?
Stałe zatrudnienie w porcie uzyska 7 osób. Zakładamy, że w sezonie liczba ta może się, w razie konieczności, nieznacznie zwiększać. Natomiast jeśli chodzi o cumowanie w porcie prywatnych łodzi, to w pierwszej kolejności muszą być zapewnione miejsca dla jednostek związanych z podstawowym przeznaczeniem portu. Dla jednostek o maksymalnych parametrach w części pasażerskiej przewidziano 20 miejsc cumowniczych — mówi dyrektor.

Mieliśmy jeszcze jedno pytanie: czy w nowym porcie żeglarze MOS Iława będą dalej mieli swoją bazę? Tu odpowiedzi udzielił nam starosta iławski Marek Polański. — Nic w tej kwestii się nie zmieni, w nowym porcie będzie dalej odbywało się szkolenie żeglarek i żeglarzy Stowarzyszenia Sportów Wodnych MOS Iława — deklaruje starosta.

zico
m.partyga@gazetaolsztynska.pl


Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. warmia #1640549 | 85.193.*.* 20 sty 2015 18:45

    O tym sie nie mowi ale Polska jest JEDYNYM krajem Unii Europejskiej, w ktorym nie istnieje srodladowy transport wodny - lokalny i ogolnokrajowy! Przez 25 lat demokracji zmarnowano w stu procentach to co zbudowalismy za komuny! Nie sa naprawiane umocnienia ani poglebiane tory wodne. Nie jest rozwijana, ani nawet naprawiana infrastruktura poirtowo-przystaniowa. Zmarnowano lub zniszczono jednostki transportu wodnego. ZABIERZCIE SIE ZA DANE Z 1975 roku. Byly transportowe tory wodne z poludnia na polnoc i z zachodu na wschod. A teraz wydarzeniem jest, gdy powstanie lokalna przystan. Zenada! Prosze CENZOROW! Nie robcie z internautow idiotow! Kod potwierdzajacy ZAWSZE jest przepisany PRAWIDLOWO! Czasy analfabetow minely. Dociera czy za trudne? Pozdrawiam cenzure.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. grz #1635504 | 89.228.*.* 15 sty 2015 16:01

    Do robotay 73 oczywiscie, że ucieszy wtedy gdy nasze pieniądze nie będą marnotrawione na takie inwestycjie. Miejsca pracy dla swoich i z 100 miejsc dla zaglówek zostaje 20, to juz bedzie wiecej miejsc na parkingu dla samochodów bo 28. Kto ma przypływać do Iławy gdy nie ma miejsc dla żaglówek, bo 5 szt na ekomarinie to kpina.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. rabotay73 #1635308 | 31.61.*.* 15 sty 2015 13:50

    Ludzie! Coś Was kiedyś ucieszy? Tylko krytykować potraficie. Dobrze że cokolwiek nowego się dzieje w tym miescie. Dla kogo? Dla moherowych beretow i przybyszów z zachodu Europy bo młodzi to w Londynie angoli dorabiają razem z emigrantem Tuskiem. 20 lat temu nie można było znaleźć miejsca w parku żeby się napić piwa. A teraz? Pustki w pełni sezonu, wymarle miasto, zero imprez. Długo by pisać...

    odpowiedz na ten komentarz

  4. Mieszkaniec Miasta Iława - żeglarz #1634811 | 82.160.*.* 15 sty 2015 08:21

    Port towarowy - statki z węglem z Rosji dla E.C Port dla żeglarzy - 20 miejsc - śmiech na sali.Poprzednio było około 100 miejsc. Tak droga inwestycja - 1 miejsce postojowe dla żeglarzy kosztuje - 750 000,00 zł. Kto projektował i dla kogo oto moje pytanie do Starosty.Miasto niby turysyczne na 3 miesiace a tylko 20 stanowisk dla żeglarzy.......... bez komentarza dla .............

    odpowiedz na ten komentarz

  5. to jest #1634660 | 77.253.*.* 14 sty 2015 23:29

    dobry temat dla małej Iławy.cieszyć

    odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (7)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5